Acum 6 ani, la un workshop de dezvoltare personală, un manager responsabil de vânzările pe piața Est-Europeană de la o companie (mare) de calculatoare m-a sfătuit să-mi fac LinkedIn, că o să-mi schimbe viața, În aceeași seară, a primit un „Vrei să fii prietenul meu profesionist?” de la un puștan timid pe rețeaua de socializare.
Mi-a schimbat viața? Nu. Încă nu.
După cum am promis, o să dezvoltăm un pic subiectul de social media, axându-ne de data asta pe temutul și (sper eu) cunoscutul LinkedIn.
De ce contează în mod special, pe lângă Facebook / Twitter și alte rețele de social media?
Simplu: te ajută mult mai mult să faci rost de un job (celelalte mai mult te ajută să-l pierzi, dacă nu ești atent).
Dar să începem cu începutul.
Ce este LinkedIn?
“ LinkedIn este o rețea de socializare orientată spre mediul profesional cu ajutorul căruia persoanele își pot expune CV-ul (Curriculum Vitae) sau profilul personal, conecta cu persoane cunoscute din viața privată sau colegi de serviciu, găsi noi oportunități de internship (stagiu de practică) sau locuri de muncă, și alătura la diverse grupuri de interese. Același lucru este valabil și pentru companii care pot beneficia de o vizibilitate mai bună printre persoanele interesate de un loc de muncă sau printre clienți.” (www.adibarbu.ro)
Pentru mintea pură și neîntinată, mai simplu spus ar fi:
LinkedIn există ca o combinație între Facebook, CV tău personal și e-Jobs/Best Jobs. Deci dacă nu știai unde să te dai mare cu ce ai făcut tu (profesional), sper că te-am ajutat.
Un pic de teorie inainte... (Why do they look?)
Recrutarea, foarte general spus, poate fi făcută în 2 moduri: pasivă și activă.
Recrutarea pasivă este atunci când pui un anunț pe canalele pe care vrei să comunici, încrucișezi mâinile și aștepți să-ți vină Prâslea pe jobul liber.
De cele mai multe ori, stilul ăsta de recrutare funcționează când ai una / o combinație dintre următoarele:
- Nu necesită abilități / talente ieșite din comun
- Ești o companie cu renume și oamenilor le-ar plăcea să vină la tine
- Pozițiile libere nu sunt cruciale (nu cauți CEO pe Best Jobs, eh?)
Șansele sunt ca în cele din urmă să găsești un candidat cel puțin decent, dacă ai îndeplinit cerințele de mai sus. Poveste terminată.
Dar ce faci când cauți un vorbitor de limbă Chineză și Daneză, ești un start-up micuț, sau cauți un manager? (de dragul discuției, scoatem din poveste companiile care se ocupă exclusiv de recrutare, din motiv că serviciile lor costă... mult). Well, aici e mai complicată povestea. Intră în scenă...
Căutarea activă – adică atunci când tu cauți canditatii, nu aștepți să vină ei la tine. Căutarea activă este atunci când recrutorul se murdărește puțin pe mâini și bagă niște calorii în plus în căutarea unui candidat: întreabă cunoștințele dacă știu pe cineva potrivit, se uită pe CV-urile primite înainte, caută pe LinkedIn. Ei, uite la ce ne folosește și asta! Revenim...
Că să încheiem cu teoria, se spune că o recrutare bună implică atât căutare pasivă (pus anunțuri), cât și căutare activă (căutarea prin network, LinkedIn etc.). Povestea din teren arată că nu avem mereu resursele sau răbdarea necesară să facem asta. Oh well.
P.S. A nu se confunda căutarea activă / pasivă cu recrutarea candidaților activi / pasivi (a 2-a bucată se referă la cei care caută acum un job vs cei care au deja unul, dar vor alternative)
...și revenim la LinkedIn (where do they look?)
LinkedIn oferă pentru companii ambele posibilități de căutare: activă și pasivă.
Pasivă: contra unei taxe, compania poate posta anunțuri de joburi, care îți vor fi recomandate ție, ca și canditat. Te trimite spre pagina companiei, unde aplici, et voila.
Activă: compania poate caută candidați, și îi filtrează după experiență, limbă, locație etc.
Pentru că toată lumea se descurcă să caute printre anunțuri ceva ce îi interesează, hai să ne axăm puțin pe căutarea activă și să aflăm cum putem fi găsiți.
Now, am spus deja cum funcționează: se caută experiență sau niște abilități care mă interesează ca și recrutor (ex. manager de vânzări) și filtrez apoi în funcție de locație, industrie și ce mă mai interesează să știe omul respectiv.
Fun Fact: cum face bani LinkedIn din bucățica asta, căutarea activă: deși îți găsește canditatii, tu nu poți să le vezi tot trecutul, abilitățile, recomandările ș.a.m.d. decât dacă ești „prieten” cu el. Sau poți plăți pentru un cont de recrutor, să vezi tot ce te poate interesa despre ei. La fel, dacă vrei să-l contactezi direct, trebuie să fii conectat cu persoană respectivă sau să fi plătit contul de recrutor sus menționat. And it can get pretty expensive (de la 120$ / lună în sus).
E important de menționat că banii în recrutare nu curg dinspre top management cu fericire în jos, așa că recrutorii sunt obligați să găsească metode... creative și ieftine de a găsi angajați.
Una dintre aceste metode o să o prezint aici: căutarea Booleană (sau, termenul mai temut din școala generală, expresiile logice...). Sau cum să cauți pe Google și să găsești gratuit profilurile oamenilor.
Căutarea Booleană (Boolean Search) este un tip de căutare în care poți folosi cuvinte cheie precum „OR” / „AND” / „NOT” etc. pentru a filtra rezultatele. Ce ne interesează deocamdată: și în Google și în LinkedIn poți folosi Boolean Search că să găsești mai ușor ce cauți.
Exemplu: recruiter OR ”recruitment specialist” OR ”junior recruiter”
Această căutare pe LinkedIn îmi va arăta toate persoanele care au în numele postului recruiter/recruitment specialist/junior recruiter. Sau, dacă e să revenim pe exemplu de mai sus, putem căuta un recrutor vorbitor de limbă chineză și daneză care locuiește în Brașov în felul următor:
(recruiter OR ”recruitment specialist” OR ”junior recruiter”) AND chinese AND danish AND Brașov
Nu îți garantează nimeni că există așa ceva, dar hei, vrei să fii specific.
Mai țineți minte ce ziceam? Că pentru a vedea profilul complet, ai nevoie să plătești ceva? Well, there is a trick to that.
Dacă cauți pe Google ceva specific cu căutarea booleană și îi spui să se uite doar pe site-ul LinkedIn, majoritatea profilurile sunt publice. Deci, free information.
Un exemplu. De dragul discuției, am căutat un recrutor care să vorbească daneză și chineză (site:linkedin.com chinese AND danish AND recruiter). L-am găsit pe un domn Søren Vester, recrutor din Danemarca care a avut un proiect cu niște studenți chinezi. Close enough.
Dacă vrei să afli mai multe despre căutarea booleană, îți recomand:
Dar, dar... Încă nu am găsit job! (what can you do about it?)
Hold your horses, m’lad!
Dacă te grăbești, colț stânga sus, tabul Jobs. Happy hunting!
Dacă mai ești încă cu mine, hai să mai povestim oleacă.
To summarize a little:
- Recrutarea pasivă și activă: dacă ești la început de drum, cel mai probabil tu o să cauți lumea, și nu invers. Asta e, ne murdărim puțin pe coate, mergem mai departe.
- Când un recrutor caută pe LinkedIn, îți poate vedea profilul complet (that’s a good thing) dacă te are la prieteni
- Dacă e un recrutor cu resurse limitate îți mai poate afla pagina completă dacă te caută pe Google, cu boolean search (nu uita să verifici dacă profilul tău e public din setări!).
Ca atare, hai să coacem niște sfaturi:
1. Get many and many friends
La început de drum, cred că cel mai bine ar fi să adaugi orice mișcă. Începe cu prietenii tăi din facultate, școală generală, de bloc, și crești de acolo cu ce îți recomandă LinkedIn.
Inițial, pe vremurile de demult, când România era un vest sălbatic digital, Doamne Feri’ să nu cunoști persoana și să-i dai add. În zilele noastre, odată cu accentul pus pe recrutare, a devenit un fel de Hi5 la costum, dai add la tot și te rogi să fie bine.
Dacă ești deja un pic mai avansat pe drumul profesional, o să vrei să fii mai atent cu cine te conectezi, dar până atunci vei avea o rețea profesională. Dar atunci de ce citești asta?
2. Adaugă lucrurile pentru care vrei să fii găsit
Să zicem că avem un recrutor în vizor care vrem să ne găsească. Folosește în descrierea profilului cât mai multe lucruri relevante pe care el ar putea să le caute. Dacă vrei să te caute pentru experiența ta de recrutor, poate strecori un „recruitment consultant”, apoi un „Junior recruitor” mai jos, și la final poate și un „Recruiter analyst”. Ține minte, nu minți, fiecare job are altă denumire în funcție de companie.
3. Caută-te!
... prin căutarea booleană, sau chiar pe google. Vezi ce găsești. Vezi dacă apari după cuvintele pe care le cauți. Vezi de ce, sau de ce nu. Dacă tu nu te găsești ușor, nici recrutorul nu o va face.
4. Dacă ai un titlu fancy, use it.
Dacă prin ONGuri sau alte activități ai un titlu care sună serios (sau un fost loc de muncă), use it. Chiar în căsuță de sub nume, îți poți modifica titlul. Nu scrie student, că nu au ajuns facultățile să facă recrutare pe LinkedIn. Scrie ceva pentru care ai vrea să fii găsit.
5. Be active.
Am exclus total partea de social din discuție, dar tu nu trebuie să o ignori. Ține minte, e un fel de Facebook mai profi. Poate în loc de un share la o postare cu pisicuțe, găsești un post de noile trenduri în tehnologie. Poți să îi dai like, să îl comentezi etc. Pune resurse interesante, ce mai citești din specialitate. O să te faci mai ușor remarcat.
6. Fă-ți un profil fain.
Am lăsat asta la sfârșit, că mi se pare de bun simț. Completează tot ce te întreabă LinkedIn-ul. Dă cât mai multe detalii. Completează tot că și cum ar fi Sfântul CV, doar că fără limită de pagini sau cuvinte. Scrie despre cum ai ajutat pisicile fără părinți să-și găsească familie, scrie despre copiii triști care nu mai au voie dulciuri înainte de masă și cum poți să faci societatea mai bună dacă îi ajuți, scrie orice ar putea să te recomande. It will help one day.
Am zis la început că nu mi-a schimbat viața. Nu am avut încă nevoie. Se împlinește un an de când am la titlu „Recruitment Consultant” la o firmă micuță, doar pentru că nu i-am făcut update (am părăsit ocupația între timp). De atunci, primesc mai multe cereri decât am chef, și am primit chiar mesaje pentru oferte de joburi. Nu le citesc, că-s student mâncător de voluntariat încă. Dar se poate. Nu mi-am pierdut speranța.
Și acum, pe final, o să mă întrebați: Dar Alex! Ai vorbyi atât de mult, și abia m-am ales cu 2-3 lucruri. LinkedIn poate să facă mult mai multe, nu ai vorbit de partea socială, de grupuri, de endorsementuri, de LinkedIn pentru companii!
Păi da, te cred. M-am înhămat la drum să-ți dau un mic sfat care să te ajute, nu sunt aici (încă) să-ți schimb viața. Cred că ce ți-am zis mai sus o să te ajute? Cu siguranță. De restul om mai povesti noi.
As before, găsești în bibliografie cam toate lucrurile despre care am vorbit. If not, just ask ;)
Cum ți se pare?
Scris de Alexandru Tudosoiu
----------------------------------------------------------------------------------
Bibliografie:
https://ourstory.linkedin.com/
https://en.wikipedia.org/wiki/LinkedIn
http://www.realsimple.com/work-life/technology/how-to-use-linkedin
https://www.linkedin.com/pulse/20140903085944-36293587-cum-sa-folosesti-linkedin-ca-un-geniu
http://promovare-socialmedia.blogspot.dk/2015/09/cum-sa-folosesti-linkedin.html
http://www.mayra.ro/cariera/succes-story/recrutare-prin-linkedin/
http://www.manafu.ro/2015/05/cum-sa-folosesti-linkedin-mai-eficient/
http://www.revoblog.ro/cum-sa-folosesti-linkedin-cu-succes-2-sfaturi/
http://www.studentie.ro/campus/tot_ce_trebuie_sa_stii_despre_reteaua_linkedin/c-236-a-124419
http://www.webopedia.com/TERM/B/Boolean_search.html
https://support.google.com/websearch/answer/2466433?hl=en
https://smallbusiness.linkedin.com/hiring/find-employees
http://cristianchinabirta.ro/2015/08/26/peste-milioane-utilizatori-linkedin-romania-ajuta-asta/
https://www.linkedin.com/pulse/20141015044826-1769200-find-linkedin-profiles-via-google-search
Like 1085
Taguri:
[linkedin] [ recrutare] [ pasiv] [ activ] [ CV] [ social media]