20-06-2016

Când am intrat la facultate, 2 mituri m-au speriat îngrozitor: la fiecare examen o să ai de învățat mai multă materie decât la bac, și angajatorul o să se uite pe profilul tău de Facebook.
Câteva examene mai târziu m-am calmat de prima problemă, dar încă mai am nopți în care mă trezesc cu sudori reci și fiori la gândul că cineva „oficial” se va uita pe Facebook-ul meu. Adică, acolo am majoritatea scheletelor ascunse, pornind de la perioadele când era „cool” să pui citate triste și să te întrebi care-i sensul vieții, la melodiile cu citate pe care le dedicai crush-ului tău și sperai să se prindă că despre el/ea e vorba, la prima întâlnire cu alcoolul. Aproximativ 6 ani (de când a început Facebook-ul să prindă în România) de haiduceli și lucruri personale.


„Domnule A, de ce în data de 13 mai 2012 dădeați share la articole de pe un site pe nume 9gag și puneați emoticoane cu inimioare peste tot? Ce este 9gag, într-adevăr?”


Înfricoșător, nu?


(sursa: 9gag)

Nu vă faceți griji, am venit să vă răspund la (ce ar trebui să fie) cea mai mare grijă zilnică:
„Depinde angajarea mea de ce postez pe Social Media?” (o să mă axez în principal pe Facebook, principala platformă de socializare folosită în România)


Niște numere din România

Există un studiu mic și lat (singurul din România dealtfel) din anul 2014 făcut de Rogalski Damaschin Public Relations și HR Manager. Ce a presupus studiul? 65 de specialiști de HR au răspuns la un chestionar despre cum folosesc ei Social Media pentru angajare. Evident, au trecut 2 ani de atunci și 65 de oameni nu e chiar toată piața de Resurse Umane din România, dar e un început.
Să ne uităm la niște statistici:
- 84% din recrutori iau în considerare orice tip de informații postezi, ce comentezi sau ce fotografii pui
- 51,5% se uită pe profilul de Facebook în primele etape din procesul de recrutare
- 26,7% pot să te descalifice din start dacă ai criticat foștii angajatori

 

 

 

Niște lucruri de ținut minte:
- Studiul este făcut pe social media (adică este făcut laolaltă cu Facebook, Twitter și LinkedIn; despre ultimul o să povestim altă dată întrucât sunt mai multe de spus)
- Sunt 65 de profesioniști de Resurse Umane implicați în studiu – nu foarte mulți (prin comparație, o firmă de 3000 de angajați are în medie 30 de oameni de HR)
- De multe ori, nu te angajezi la FBI, deci sunt mici șanse să caute în cele mai întunecate colțuri. Argumentul cade, desigur, atunci când te angajezi pe un post cu o vizibilitate publică ridicată. Atunci, orice mic detaliu online contează.

 

...și din afară (SUA)

Aici vă prezint un infografic care-mi depășeste cunoștințele de editare foto:


(sursa: http://www.jobvite.com/)


Am înțeles, deci contează. Dar de ce se uită?

Oamenii de HR au 2 obiective clare când vine vorba de verificarea unui om într-un mediu informal: 

- Imaginea companiei
Fiecare angajat reprezintă o carte de vizită mergătoare pentru compania în cauză. Dacă angajatul lor înjură și apare peste tot un pic prea fericit (a se citi băut), poate nu e ce vrei tu să transmiți lumii, ca și companie. Încercați să vă imaginați acum pozițiile cu oarecare vizibillitate media, un manager de departament de exemplu. (Da, știu, există dilema morală și întrebarea: Dar ce relevanță are ce fac eu în timpul liber? Cu toate acestea, lumea media e o bestie nesătulă, care ar ataca orice punct slab găsește, inclusiv aventurile neoficiale ale angajaților)


- Personalitatea omului
Fiecare angajat este integrat în mediul companiei, ceea ce intră sub umbrela termenului „cultura organizațională”. Fiecare angajat afectează deci cum se vor desfășura lucrurile în interiorul organizației de acum încolo. Același criteriu se menține: cum ar fi dacă cineva care e mereu posac sau critic sau rău ți-ar fi coleg de birou. Neplăcut, nu?


La ce se uită? Unde să avem grijă?

1. Poze
Chit că te uiți după ce interese are persoana respectivă (vacanță, pisici sau perdele de la Ikea) sau cauți poze în ipostaze judecate adesea ca fiind jenante, pozele oferă multe indicii, care mai de care mai diverse, mai ales pe o platformă predominant vizuală, cum este Facebook-ul.

2. Comentarii
Ești răutăcios sau nu te înțelegi cu limba română? Îți place mai mult să te plângi sau știi numai să înjuri? Se vede. Dacă ai ghinionul ca recrutorul să se fi strecurat în lista ta de prieteni, nici nu știi de unde îi apare pe news feed ce comentariu ai postat tu la vărul de-al treilea din partea bunicii.

3. Lucrurile pe care le postezi
Dincolo de fotografii, ce postezi poate avea un mare impact asupra părerii recrutorului. Ai postat despre un studiu interesant din domeniul în care lucrezi? Bun. Îți exprimi părerea vehement despre diverse teme în care pari xenofob, homofob etc.? Nu la fel de bun.

4. Lucrurile la care ai dat like
De multe ori, paginile pe care le-ai urmărit pot să te bage în cele mai ciudate încurcături. Ele sunt apoi categorisite în interese: fotbal, muzică, filme, cărți etc. Niciun rău în asta. Uneori, în schimb, ai dat like la ceva la care nu ai fost atent, sau pagina a început să posteze lucruri care nu sunt văzut bine de societate. Sau de angajator. (ex. Pagini cu tentă pornografică, extremism religios etc.)


Deci practic se uită la tot, micii spioni. Cum mă pot proteja?

Vorbind strict de Facebook, sunt câteva măsuri pe care ai putea să le iei astfel încât să-ți protejezi viața privată:
  - Umblă în Settings -> Privacy
     • Asigură-te că noile postări sunt setate pe „Friends Only”, și nu „Everyone
     • Cine te poate căuta după e-mail. Recrutorul îți poate găsi profilul mult mai ușor dacă folosești același mail pentru profil ca cel pe care l-ai dat în CV
     • Cine te poate căuta după numărul de telefon. Idem.
     • Ascunde-ți profilul de motoarele de căutare. („Do you want search engines outside of Facebook to link to your Profile?”)Un mic truc fain și super util.
  - Acceptă doar prietenii pe care îi știi – nu știi niciodată pe unde se poate strecura un recrutor curios
  - Fă o verificare generală în toate pozele în care ești taggat, și renunță la cele care nu te recomanda. Poate petrecerea aia în care pari puțin amețit nu e cea bună ipostază a ta.
  - Pune-l pe Facebook să te întrebe dacă vrei să fii taggat în poza amicului tău. (Setare găsită în Timeline and Tagging)

Dacă ai urmat sfaturile generale de mai sus și te-ai mai jucat puțin cu setările de confidențialitate, încearcă opțiunea „View as” (Settings – Timeline and Tagging). Un tool foarte fain care te lasă să-ți vezi profilul „din exterior” sau să-ți dai seama care informații sunt văzute de prietenii tăi.

 

Recapitulare și sfaturi finale:
  - Da, din ce în ce mai mulți recrutori să uită pe Social Media.
  - Pentru ei e relevant orice informație postezi (chiar dacă este în timpul tău liber)
  - Încearcă să-ți ascunzi informațiile oricui nu-ți e prieten pe Facebook
  - Dacă totuși crezi că nu reușești, analizează ce ai postat deja și ai grijă la informațiile viitoare

  - Vorba de pe plaiurile digitale: „Once something is on the internet, it is there forever”. E mai ușor să previi decât repari.
  - Caută-te pe Google din timp în timp, vezi ce găsești. Sau pune un prieten să găsească cât mai multe informații despre tine online.
  - Întreabă-te de fiecare dată: „Daca ce urmează să postez ar apărea la televizor la știrile de la oră 7, mi-ar fi rușine?” Dacă răspunsul e nu, continuă.

Sper să fie de ajutor acest articol despre cum, de cine, de ce să te ferești când vrei să te angajezi și ai o viață online activă.

În articolele următoare urmează să atingem și subiectul LinkedIn, care e o cu totul altă mâncare de pește.

PS. Vă las un articol care implică șefii și lucrurile pe care le postăm pe Social Media. Stay safe!


Articolul amuzant: http://www.viralshack.com/20-hilarious-facebook-posts-that-got-these-employees-fired/

 

 

Scris de Alexandru Tudosoiu

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Surse de Inspirație:
http://www.cariereonline.ro/articol/se-uita-recrutorii-pe-profilurile-de-social-media-ale-candidatilor
http://www.romanialibera.ro/economie/finante-personale/cauti-un-job--atentie-ce-publici-pe-facebook--recrutorii-iti-verifica-profilul-295092
http://www.cariereonline.ro/articol/la-ce-se-uita-recrutorii-inainte-sa-te-angajeze
http://www.manager.ro/articole/social-media/trei-lucruri-la-care-se-uita-prima-data-recrutorii-pe-profilul-tau-de-social-media-13334.html
http://juniorjobs.ro/blog/2013/04/in-ce-fel-afecteaza-retelele-de-socializare-viata-noastra-profesionala/
http://www.hipo.ro/locuri-de-munca/vizualizareArticol/1366/Angajatorii-verifica-profilurile-de-Facebook,-LinkedIn-sau-Twitter
http://www.manafu.ro/2015/03/verificare-angajare-retele-sociale/
http://www.jobvite.com/blog/jobvite-infographic-watch-post-social-media/
https://www.youtube.com/watch?v=hivqNYhwZws

 

 

Alexandru Tudosoiu

Like 477

Taguri:
[Social Media]   [ recrutare]   [ postare]   [ resurse umane]