6 mai a marcat finalul festivalului de creativitate, FIBRA.
În dimineața acestei zile am avut câteva întâlniri cu niște artiști pe care le-am desfășurat pe repede înainte pentru a ajunge rapid la hotel Caro să-mi iau doza de cappuccino de la Doncafe – forever and ever a coffee addict. After some chitchat, mi-am rezervat un scaun în grandioasa sală în care urma să se desfășoare și Gala Premiilor Fibra. Ziua a debutat cu ‘Romanian Advertising’s Game of Thrones’ – conferință ai cărei speakeri au fost clienții pe de-o parte și agențiile pe de alta.
Reprezentanții agențiilor au fost: Roxana Memetea(managing partner @DDB), Răzvan Căpănescu(chief creative officer @Leo Burnett Group) și Andreea Nemens(executive director @GMP Advertising).
Reprezentanții clienților au fost: Anca Nuță(identity & communication director @Unicredit Bank) și Mihai Bârsan(marketing VP @Ursus Breweries).
Pe Maria Predoiu(președinte @IAA) nu am încadrat-o în nici una dintre aceste categorii, deoarece mi s-a părut a avea mai mult un rol de mediator al celor două tabere. Aceasta a vorbit mai tot timpul metaforic, afirmând că relația dintre client și agenție trebuie vizualizată precum o ‘căsnicie fericită’ pentru că nu s-ar dori să iasă un copil cu traume(copilul fiind metafora produsului final) – which is true from my point of view... ‘Ambele părți trebuie să se maturizeze și să evolueze împreună. De câte ori avem un moment tensionat, atunci trebuie să acordăm feedback după care să stăm împreună la o cafea și să explicăm ce a fucționat bine și ce nu.’- spune Maria Predoiu.
În momentul în care discuția a continuat pe tema conflictului ‘am nevoie acum!’ – Anca Nuță, în calitate de client și o mare pasionată de artă și design, a afirmat:
‘Decât să dai ceva lousy, mai bine nu dai! Poziția ta ca advertiser alături de brandul meu cum s-ar vedea? Ai putea să-ți pui numele tău lângă numele meu după ce livrezi produsul? De ce să livrăm dacă nu ne place, dacă nu suntem destul de convinși?’.
În continuare, întrebată de bugete, Anca a spus un lucru care m-a pus pe gânduri – ‘bugetul nu dă neapărat creativitatea - cu bani puțini ești nevoit să vii cu tot felul de soluții și ași în mânecă.’ – și chiar așa este! Cred cu tărie că diferența dintre noi și internațional stă în aceste bugete destul de mici, dar care aduc ca rezultat aceeași calitate, dar de ce? De ce să fim nevoiți să venim cu același nivel de calitate ca internaționalul, dar cu bugete incomparabil de mici?!?!?!
‘Oamenii nu mai au timp de invățat despre clienții lor, să înțeleagă brandul, să observe excepțiile de la regulă pe care le pot face. De foarte multe ori primim work slab. Și noi avem presiune intr-o piață competitivă. Eu am venit aici cu o nevoie! După o experiență de 13 ani, nici o agenție nu a venit să-mi spună să petreacă o zi cu colegii mei și să înțeleagă produsele. Nici o agenție nu s-a dus la basic - în sucursală. Este important să stai de vorbă cu clientul. Cu prima ocazie o să cer agențiilor mele să petreacă o dată la 3 luni, o zi într-o sucursală de bancă, să vada ce face clientul, ce cumpără și nu o să mai existe chestia asta cu n-am înțeles brieful...’ – spune Anca Nuță(identity & communication director @Unicredit Bank).
Intervenția lui Răzvan Căpănescu(chief creative officer @Leo Burnett‘Nu avem o școală autentică. Nu este nici o școală de art direction. Noi nu ne-am plâns de buget -putem face ceva mișto și cu un buget mic – într-adevăr asta e un exercițiu, dar nu ar trebui să fie scopul final și nu este nici viitorul. Reinventăm industria asta de 18 ani - începem spectaculos și sfârșim tragic.’
‘Prezentările mai frumoase vând mai bine. Mergem cu multe cifre, detalii...în loc să ne focusăm pe ceea ce vinde.’ – spune Mihai Bârsan(marketing VP @Ursus Breweries).
În timpul dezbaterii, Mihai a realizat un review asupra autobiografiei lui Nicolae Ceaușescu, film în care se poate observa o degradare a simțului estetic la români. ‘Bucureștiul arată mai bine ca acum 10 ani – se poate observa un progres cultural al esteticii’.
‘Este nevoie să ne mutăm către un model de business care să valorifice ideile. Acum se cumpără resurse, ore...vreau să se valorifice ideea nu orele[...]este foarte important să ai oameni care să dea feedback la agenție. Agentia trebuie să ofera argumente clienților pentru decizia luată – de ce este mai bine roșu și nu verde...’ – spune Andreea Nemens(executive director @GMP advertising).
Spre încheiere, Andreea le propune celor de la IQads să adune agențiile și clienții pentru a dezbate varii probleme.
‘La nivel contextual, ai nevoie de un teren neutru, oameni deschiși care să acorde și să primească feedback-ul; la nivel punctual-să facem niște prezentări pentru client în care să le arătăm - the latest awarded work pentru a ridica nivelul creativ.’ - Andreea Nemens(executive director @GMP advertising).
Rolul FIBRA este să pornească o discuție pe lucruri foarte dedicate, pe lucruri ce pot face modificări în agenții. Puteți citi și articolul scris de IQads despre ziua 4, aici - http://goo.gl/oijwpp.
Seara s-a terminat cu Gala Premiilor Fibra - http://goo.gl/h0NfGE
Like 806
Taguri:
[]